De verspreiding van het coronavirus heeft op dit moment grote gevolgen voor het dagelijks leven in Nederland. In dit artikel leest u waar u terechtkunt voor informatie of een luisterend oor.

Informatie en hulplijnen

Heeft u vragen over het coronavirus? Dan kunt u het volgende doen:

  • Bel het publieksinformatienummer 0800-1351 (dagelijks bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur)
  • Ga naar de website van de Rijksoverheid. Daar staan antwoorden op veelgestelde vragen over de gevolgen van het coronavirus. U vindt daar bijvoorbeeld uitleg over de maatregelen die de overheid heeft genomen. En u leest wat deze maatregelen betekenen voor uw dagelijks leven.
  • Ga naar de website van het RIVM voor medische informatie en adviezen over het coronavirus en voor actuele informatie over de verspreiding van het virus.
  • Ondernemers kunnen telefonisch hun vragen stellen bij het KVK Coronaloket: 0800 2117. Het KVK Coronaloket is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8.30 uur tot 17.00 uur. U kunt uw vraag ook via Twitter stellen.

Corona-informatie in begrijpelijke taal

  • Steffie geeft op haar website eenvoudige uitleg over het coronavirus. De website is speciaal bedoeld voor mensen met een verstandelijke beperking.
  • Op de website Pharos.nl vindt u uitleg over corona in begrijpelijke taal.
  • Via de website van de Rijksoverheid vindt u nog meer corona-uitleg in eenvoudige taal:
    • Samenvattingen van de persconferenties van premier Mark Rutte, zonder moeilijke woorden.
    • Folders in begrijpelijke taal
    • Linkjes naar video-animaties, posters en flyers

Rode Kruis Hulplijn

Het Rode Kruis heeft een telefonische hulplijn geopend voor mensen die in thuisisolatie of quarantaine zitten. U kunt bellen naar telefoonnummer 070-4455 888 (bereikbaar maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur). U kunt bij de hulplijn terecht voor een luisterend oor, advies of het bespreken van mogelijkheden voor extra hulp.

U kunt de hulplijn ook gebruiken om een melding te doen als u zich zorgen maakt om iemand die kwetsbaar is. Het Rode Kruis kan dan een vrijwilliger inzetten om te ondersteunen.

Whatsapp-Hulplijn in het Marokkaans-Arabisch, Tamazight (Berbers), Turks en Chinees

Mensen die een van bovenstaande talen spreken, kunnen ook contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn door een appje te sturen. Daarvoor zijn 4 Whatsapp-Hulplijnen in het leven geroepen. Je kunt via de Whatsapp-Hulplijn ook iemand anders aanmelden voor hulp. Kijk op de website van het Rode Kruis voor de telefoonnummers en filmpjes in deze talen.

Coronahulp

70-plussers en mensen met een kwetsbare gezondheid krijgen nog steeds het advies om extra voorzichtig te zijn. Misschien kent u iemand die hierdoor veel thuis is en wel een extra steuntje in de rug kan gebruiken.

U kunt bijvoorbeeld:

  • Aanbieden om boodschappen te doen.
  • Vragen of hun voorraad medicijnen nog groot genoeg is.
  • Gewoon even (video)bellen en een praatje maken.

Het is wel belangrijk om op een veilige manier te helpen. Op de website van het Rode Kruis vindt u tips en belangrijke voorzorgsmaatregelen voor als u 'coronahulp' wilt bieden.

Tijdelijk extra ondersteuning zzp'ers vanwege het coronavirus

Het kabinet stelt een tijdelijke, versoepelde regeling in om zelfstandig ondernemers te ondersteunen zodat zij hun bedrijf kunnen voortzetten. De regeling wordt uitgevoerd door gemeenten.

Zelfstandigen kunnen voor een periode van 3 maanden aanvullende inkomensondersteuning krijgen voor levensonderhoud. Deze vult het inkomen aan tot het sociaal minimum en hoeft niet worden terugbetaald. Er is in deze tijdelijke bijstandsregeling voor zelfstandig ondernemers geen sprake van een vermogens- of partnertoets. Ondersteuning volgens deze tijdelijke regeling is ook mogelijk in de vorm van een lening voor bedrijfskapitaal, tegen een verlaagd rentepercentage. Aanvragen verlopen via een versnelde procedure.

Voor meer informatie en het doen van een aanvraag kunt u terecht bij het Team Werk en Inkomen.

Emotionele en psychische steun in tijden van corona

Om allerlei redenen kan het zijn dat u nu extra behoefte heeft aan een goed gesprek of gewoon een praatje. Aarzel dan niet om contact te zoeken.

  • De Luisterlijn biedt een luisterend oor bij zorgen of verdriet. Bel 0900-0767 (normaal tarief) voor een vertrouwelijk gesprek met een vrijwilliger. De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar.
  • Ook de psychologen en maatschappelijk werkers van MIND Korrelatie staan voor u klaar. U kunt bellen met 0900 1450 (15 cent per minuut). Bereikbaarheid: maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 18:00 uur.

Daarnaast vindt u op Wijzijnmind.nl veel mogelijkheden voor steun in coronatijd: tips, lotgenotencontact, welkome afleiding en meer suggesties voor online hulp.

Voor een uitgebreider overzicht van hulpmogelijkheden kunt u terecht bij het Informatie- en Verwijscentrum COVID-19 (IVC). Het IVC geeft ook uitleg over stress, rouw, omgaan met werkloosheid en andere thema's waar u tijdens de coronacrisis misschien mee te maken heeft.

Meer over psychische gezondheid.

Informatie voor ouders

Neem eens een kijkje in de betrouwbare opvoedinformatie voor tips hoe je als ouder kunt omgaan met de situatie rond het coronavirus. Je leest er hoe je je kind hygiëneregels kunt leren en krijgt tips voor het thuisblijven met kinderen.

Voor aanstaande ouders is er informatie speciaal over zwangerschap en het coronavirus.

Hulpaanbod

Coronahulp

Coronahulp

Vind je het lastig om contact op te nemen met je zorgverzekeraar?...

Organisaties

GGD

GGD Gelderland-Midden

 0800-84 46 000 vggm.nlBreedestraat 406983ADDoesburg

GGD Gelderland-Midden

 0800-84 46 000 vggm.nlEusebiusbuitensingel 436828HZArnhem

Meer info, melding of aanvraag

Vergelijk hulpaanbod